duminică, 23 noiembrie 2014

Oare?


Am vazut doua filme bune . M-am dus singur, mai mult, din intamplare.
"Clouds of Sils Maria" e un film pe care - cred eu - ar fi bine daca l-ai vedea, nu intru-n detalii dar mie mi s-a parut superb construit.
Ambele au fost proiectate in cadrul unui festival care-si zice "Festivalul de Psihanaliza si Film".

"Infinitely Polar Bear" - un film al carui ... hmmm, cum sa zic? e mai mult autobiografic : o fetita povesteste cum a crescut alaturi de tatal ei maniaco-depresiv - suficient. Dau sa iau bilet si ma mir ca la casa, la Studio, trebuie sa discut cu doamna care vinde bilete si-mi arata un ecran plin de locuri ocupate si cateva verzi din care imi pot alege. Studio ? bilete cu locuri ? sala plina ? serios? Intru in sala si vad hartii pe care scrie REZERVAT puse pe-o gramada de locuri, ma asez la locul meu si-mi dau seama ca sunt inconjurat de oameni a caror profesie cam are legatura cu titulatura fesivalului, veniti majoritatea cu invitatii, ok ...

Se termina filmul si urca Margareta Nistor pe scena si mai cheama alaturi de ea doua doamne ale caror nume nu le-am retinut, una zicea ca-i psihoterapeut, alta nu era prea hotarata : ba se referea la sine ca psihoterapeut, ba ca psihiatru. Prima se foia, statea cu talpile usor departate, cu genunchii mai apropiati si bazinul usor dar hotarat inclinat si nu tin minte ce-a spus in afara de faptul ca a subliniat ca perspectiva in film era a fetitei deci nu s-ar arunca sa judece starea personajului principal - mi-a placut chestia asta; cealalta - o doamna pe la 40 spre 50 - era imbracata cumva elegant dar stramt spre sexy si avea niste tocuri si platforme negre cam prea generoase; odata vazandu-se pe scena, s-a uitat putin spre varfurile picioarelor ei, apoi in stanga si-a hotarat ca e obosita - dupa ce privise timp de-o ora si jumatate un film dintr-un fotoliu -  si va sta jos, pe marginea scenei vorbind peste umar cu celelalte doua doamne de pe scena.
Intrebarile si remarcile din sala erau mai toate indreptate spre dilema cum ca omul asta ar fi facut sau ba terapie si care ar fi fost calea potrivita, mda. La un moment dat, o doamna, a inceput sa vorbeasca deschizand cu un citat din Jung si facand o trimitere catre o alta carte a unui om de care eu n-am auzit; si-a adus aminte ca a mai vazut un film inainte unul despre Yves Saint Laurent si-a spus ceva in linia : "Yves era in primul rand, homosexual si apoi, era si el bipolar [...] din pacate, el isi indrepta iubirea catre barbati [...] "
Eu, un domn care statea langa mine si o fata cu un ecuson la piept, ne-am trezit gandid cu voce tare in acelasi timp: De ce "din pacate " ?. In spatele nostru, Andrei Gheorghe, pe-un ton hotarat, a repetat intrebarea catre doamna dar aceasta a continuat nestingherita iar pe scena lumea nu spunea nimic iar Margareta parea putin dezamagita.

"Clouds of Sils Maria" :  pe scena, alaturi de Margareta, o doamna mai plinuta care purta niste colanti negri luciosi usor largi , o bluza mov si-un sal tot mov, cu floricele. Dinnou si ea se intreaba daca Maria - personajul interpretat de Juliette Binoche - facea si terapie si se gandea cu voce tare ce beneficii i-ar fi adus. Margareta pe-un ton impaciutor, a a intrerupt-o de cateva ori si-a povestit putin cum e relatia ei cu prietenii ei actori si ce inseamna feed-back-ul pentru ei si cum e cu mastile controlului si atitudinea de "putin imi pasa ce crede lumea despre cum joc eu" care se face tandari daca nu primesti telefonul ala de apreciere de la prietenul pe care l-ai chemat sa te vada la premiera.

Nu vreau eu sa judec sau sa calific dar nu pot sa nu vad - poate am stat prea mult si-am observat, in general : am facut prea multe poze in care-am fost atent la atitudinea si gesturile oamenilor; mi-am petrecut prea multe ore in trenuri personale facand naveta intre Campina si Bucuresti, seara, in liceu cu lumina prea slaba pentru a citi si prea mult timp pentru a-i privi pe oamenii mai mari din jur.
Mi-e frica sa intreb - pentru ca intrebarea revine si ultima oara cand a fost, cauzele din care-a aparut mi-au displacut profund - Oare oamenii astia or fi exceptii ? Sper ca da... Sunt si unii ok care fac meseria asta, nu ? Eu nu stiu mai nimic despre ea, m-am mai atins asa, tangential, cu universul ei dar eu sunt doar un "inginer".


Niciun comentariu:

Lista mea de bloguri